Slow Jogging, a refleksologia stóp.



O czym dowiedziałam się podczas jednego z treningów Slow Joggingu.

Im dłużej praktykuję SJ, tym większe korzyści zdrowotne odczuwam w swoim ciele,

co przekłada się na moje zdrowie :)

O źródle tych korzyści dowiedziałam się niedawno podczas kolejnego treningu z podopieczną Moniką Michalską , masażystką i refleksolożką z Health Training Massage. I pomyśleć, że to ja miałam nauczać, a sama zostałam nauczona :)


Otóż, podstawowym założeniem Slow Jogging jest bieg wykonywany na śródstopiu, przy odpowiedniej postawie, rytmie, tętnie i oddechu. Posiada wszystkie cechy biegania, ale nie ma jego wad. To forma biegania w tempie NIKO NIKO, czyli z uśmiechem na twarzy, ponieważ biegniemy poniżej progu zmęczenia. Ważnym elementem jest obuwie na płaskiej podeszwie np. trampki, które pozwolą nam na dobre wejście w czucie swojego śródstopie, jego prawidłowa pracę podczas biegu oraz odczuwanie struktury podłoża pod stopą.

Co zatem wydarza się wydarza kiedy biegamy na śródstopiu?


Podczas biegania po naturalnym podłożu w miękkim , płaskim obuwiu , używając śródstopia, czy dotykając całą stopą nawierzchni masujemy naszą stopę kamykami, patykami, wniesieniami, nierównościami gruntu itd. Jest to naturalna refleksologia.

Refleksologia, to terapia manualna, która zakłada, że na stopach mamy receptory – punkty i strefy odruchowe – powiązane są z określonymi obszarami naszego ciała za pomocą sieci nerwów oraz systemów energetycznych. Stymulowanie tych punktów wpływa na poszczególne organy, pobudzając jego samoleczenia.

Za twórcę współczesnej refleksologii uważany jest William Fitzgerald, który twierdził, że uciskanie jakiejkolwiek wypukłości na ciele- na dłoniach, stopach czy stawach – powoduje ten sam charakterystyczny efekt w postaci ulgi w bólu . Zauważył również, że ból się zmniejszał, a choroba z czasem ustępowała.

Na podstawie swoich obserwacji i licznych eksperymentów stworzył rodzaj mapy, pokazującej połączenia danych punktów z narządami w całym, ludzkim ciele.

Dodał również opis dolegliwości, które można łagodzić przy pomocy uciskania określonych punktów.

Rozwijając temat stóp, trzeba wspomnieć o Eunice Ingham, która przyczyniła się do rozwinięcia tematu wrażliwości tej części naszego ciała. To właśnie ona doszła do wniosku, że leczenie jest najskuteczniejsze kiedy stymuluje się dotykiem STOPY.Doskonale wiemy, że stopy charakteryzują się niezwykłą wrażliwością, mają wiele stref erogennych, które pobudzają nasze zmysły i odczucia doznań seksualnych.

To właśnie na stopach znajduję się 7200 zakończeń nerwowych, połączonych z różnymi częściami ciała. Eunice jako pierwsza rozrysowała obszary na stopach i odpowiadające punkty poszczególnym narządom w całym ciele.

Dzisiejsze badania w dowodzą , ze refleksologia jako leczniczy masaż stóp jest korzystny dla zdrowia i samopoczucia. Zwolennicy refleksologii łączą ją z badaniami zaczerpniętymi z tradycyjne medycyny chińskiej, która mówi o kanałach energetycznych łączących stopy i dłonie z innymi narządami i częściami ciała , opisanymi w medycynie chińskiej opisanych jako merydiany . Wschodnia medycyna bowiem, zakłada, że energia przepływa przez organizm ludzki wzdłuż określonych kanałów.

Refleksologia, jak i praktykowana od wieków akupunktura , opierają się na złożeniu takim, że gdy dojdzie do zablokowania tych kanałów energetycznych, w organizmie zaczyna się, pomału i po cichu, rozwijać choroba. Zabieg refleksologii możemy wykonać w specjalizujących się w tym masażu gabinetach m.in. u Moniki w https://monikamichalska.com.pl/ Masaż taki, polega na opracowywaniu po kolei wszystkich miejsc poprzez: ugniatanie, masowanie, rozciągania ścięgien, obracanie kostki i palców w stawach.


Jakie korzyści przynosi terepia manualna refleksologii:

- powoduje przepływ energii i sił witalnych

- redukuje stres

- pomaga w infekcjach dróg oddechowych

- daje poczucie równowagi wewnętrznej

- łagodzi bóle kręgosłupa

- redukuje obrzęki

- likwiduje bezsenność

- zmniejsza migreny i bóle zatok

- poprawia pracę układu nerwowego

- poprawia krążenie krwi

- poprawia przemianą materii

- łagodzi napady i problemy emocjonalne u dzieci


A co z naszym śródstopiem i Slow Joggingiem?


Centralnie na środku naszej stopy znajdują się punkt mający połączenie z naszymi nerkami z moczowodem, zaraz obok na śródstopiu mamy: żołądek, wątrobę, trzustkę i głowę. Zgodnie z informacjami, nabytymi od Moniki punkt nerek odpowiada za detoksykacje organizmu, wspiera usuwanie metabolitów, a także rewitalizująco na skórę. Poprzez stymulacje punktu 22 (nerki) usuwa się również celluit wodny u kobiet.

Centralnie na piecie znajduje się punkt gruczołów płciowych (męskich i żeńskich), stymulacja tego punktu pomaga w procesie starania się o dziecko , poprzez wpływ na jakoś nasienia. Działa tez profilaktycznie na raka prostaty. Analogicznie u kobiet uciskanie centralnego punktu pięty nr 36, harmonizuje pracę jajników, wspiera jajeczkowanie , wspomaga zajście w ciążę

w górnej części śródstopia mamy umiejscowione punkty nr 14 łączące się z płucami i skrzelami, uciskanie tych punktów wspiera poprawie wentylacji płucnej, oczyszczanie płuc z wszelkich drobnoustrojów, pyłków, wspiera profilaktykę alergii wziewnych. Kanaliki płucne są lepiej ukrwione, przez co proces wymiany gazowej znacznie się usprawnia. W odniesieniu do obecnej sytuacji związanej z wirusem Covid-19 potrzeba noszenia maseczek, wentylacja płuc spada o 70 %. W tracie 30 minutowego treningu na świeżym powietrzu, jesteśmy w stanie sami uzupełnić niedobory tlenu.


Monika zwróciła mi uwagę na istotne kwestie związane z dobroczynnością biegania na śródstopiu, a związkiem tych efektów właśnie z refleksologią. Czasem uważając za oczywistą oczywistość, iż aktywność fizyczna ogólnie daje nam dobre samopoczucie i wspomaga nas w zdrowiu, nie zauważamy tak delikatnych niuansów, jakie zachodzą w naszym organizmie, jakim jest leczniczy dotyk. Dzięki regularnemu uciskaniu naszej stopy przez kamyczki, patyczki, górki, mini wzniesienia , w odpowiednich punktach utrzymujemy nasze narządy wewnętrzne w dobrym zdrowiu, poprawiamy przepływ energii witalnej i dostarczamy sobie darmowej terapii automasażu w naturze.


„Zdrowe ciało to fascynująca maszyna ze wszystkimi częściami pracującymi w doskonałym porządku. Pracuje z zachowaniem należytej równowagi poprzez prawidłową pracę układów, gruczołów, narządów, i zachodzących przemian chemicznych.”

W trakcie Slow Joggingu, który gruntownie wpływa na stan zdrowia naszego organizmu, dając nam po prostu WITALNOŚĆ, refleksologia, to jedna z aspektów tej cudownej aktywność, a jest ich o wiele więcej....


Edyta Dawiskiba

coach zdrowia, mentor witalny

instruktor Slow Jogging


Źródła:

https://refleksologia.com/o-refleksologii/co-to-jest-refleksologia/

https://naturalnieozdrowiu.pl/refleksologia-leczniczy-masaz-stop/

wywiad z Moniką Michalską – masażystką i refleksolożką

wiedza i doświadczenie własne z praktyki treningowej

grafiki: Natka Bimer – kwartalnik Przekrój

zdrowiejoga.pl/refleksologia_stóp

Dla zainteresowanych pogłębieniem wiedzy o refleksologii , polecam książkę

„Lepsze zdrowie z refleksologią stóp i dłoni” w tłumaczeniu Wandy Budzanowskiej-Bratko , która jest światowym „elementarzem” nauki zasad i technik refleksologii stosowanej na całym świecie.


322 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
  • Czarny Instagram Ikona
  • Black Facebook Icon
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Twitter Icon
  • Black Pinterest Icon