Racjonalna Dieta - jeden z 4 filarów zdrowego życia





Obecna obsesja dotycząca z jednej strony wyglądu zewnętrznego, a z drugiej strony abnegacja wyglądu, wydaje się jedną z przyczyn powszechnego, lecz zgubnego myślenia, że w diecie chodzi jedynie o to, by schudnąć, nie przytyć, walczyć z zachciankami itp. Dlatego często opracowane diety koncentrują się na tłuszczach lub węglowodanach. Wiele osób, dłużej już żyjących ;) słyszało pewnie nie raz, że trzeba ograniczać spożycie tłuszczów, że trzeba ograniczać węglowodany, że gluten jest zły i szkodliwy, że nabiał z mleka krowiego nam szkodzi. Świat, nauka i badania idą cały czas do przodu, więc nie możemy żyć przekonaniami, które są w naszych głowach zakorzenione od 10, czy 20 lat. Np. jak to jest z tłuszczami? W praktyce okazuje się, że redukcja łuszczów w diecie nierzadko oznacza wyraźny wzrost spożycia cukru oraz oczyszczonych, wysokoprzetworzonych węglowodanów – z wszystkimi tego konsekwencjami. Wiadomo już, że niektóre typu tłuszczów są bardzo korzystne dla zdrowia. Oczywiście nie chodzi o to, by z tego powodu przechodzić teraz na dietę wysokotłuszczową.W racjonalnym odżywaniu ważne jest, by nie popadać ze skrajności w skrajności. Upraszczanie problemu i idealizacja jednego sposobu odżywiania, to jak chodzenie po ulicy z klapkami na oczach, aby nie zobaczyć całego otoczenia. Wiele specjalistów uważa, że są w posiadaniu tajemnej wiedzy stawiając na dietę niskotłuszczową, wysokotłuszczową, wysokobiałkową, wegetarianizm, weganizm, dash, redukującą węglowodany itd. To prawda, że w przypadku niektórych osób sprawdzi się któraś w z tych diet, u innych jednak nie sprawdzi się żadna, bo nie ma uniwersalnej diety, która byłaby dobra dla każdego. Żadna nie jest uniwersalnym rozwiązaniem. Jeśli odpowiada konkretnie Tobie dieta wegetariańska, albo dieta paleo i sprawdza się w Twoim przypadku, to świetnie, tak trzymaj ! Jeśli wiesz, że naprawdę dobrze się po niej czujesz i tryskasz zdrowiem, nie zmieniaj jej. Każdy jest jednak inny i nie istnieje jednak słuszna dieta dla każdego z nas. Jako ludzie jesteśmy wszystkożerni i wraz z ewolucją przystosowujemy się d warunków środowiskowych. Na przestrzeni czasu dietę zawsze kształtowały warunki klimatyczne i geograficzne. Nasz gatunek świetnie radzi sobie wykorzystując różne rodzaje pożywienia.

Czy znacie może Diety Niebieskich Stref? Niebieskie Strefy , to miejsca na ziemi, gdzie połączenie pewnych elementów stylu życia, diety i filozofii wytworzyło społeczeństwa osiągające nie tylko zdumiewający wiek, ale także wyjątkową jakość życia. To lekcje długowieczności od najdłużej żyjących ludzi na świecie, bez naukowego aspektów w opowieściach, bo Ci mądrzy , starzy ludzie nie wiedzą dokładnie , czy swoje zdrowie i sprawność, zawdzięczają codziennie wypijanej filiżance sake z bylicy japońskiej, czy jedzeniu głównie warzyw, czy popołudniowej drzemce. Moja babcia, od strony mamy, żyła 98 roku, odeszła całkiem niedawno, na moje pytania jak się czuje i co robi, że jest na „chodzie”, mawiała , że to pewnie przez codzienny kubek kawy z mlekiem i miodem pity o poranku i lampce wina lub koniaku od czasu do czasu. Może tak było, nie prowadziłam badań naukowych nad babcią Kazią, ale wyraźnie widziałam jaką przyjemność sprawiały jej te nawyki. Może clue długowieczności, tkwi właśnie w radości życia, codziennym małych czynności, które wprawiają nas w dobre samopoczucie...Wracając do mieszkańców, niesamowitych „ The Blue Zone”, specjaliści od żywienia zaczęli szczegółowo badać, co dokładnie jedzą mieszkańcy tych stref, w nadziei, że odkryją w ten sposób Jedyną „Słuszną” dla ludzkości dietę. Okazało się jednak, że w każdym z rejonów społeczności te, miały różne upodobania kulinarne. Niektórzy preferowali mięso, inni wegetarianizm , jeszcze inni za główny składnik diety mieli głównie ryby i owoce morza lub tak, jak mieszkańcy Okinawy głównie spożywali bogate w węglowodany, bataty.

Słynne badania z udziałem duńskich bliźniaczek, na jakie powołuje się autor książki „Niebieskie Strefy” Dan Buetter, pokazują, że o długości naszego życia geny decydują tylko w ¼ , w pozostałych ¾ decydują nasze wybory, jakich codziennie dokonujemy, oraz styl życia.

Mimo, iż nie można wszystkich ludzi mierzyć jedną miarą i stosować jednej diety, chociażby ze względu na stan zdrowia i kondycji , nawet osób w tym samym wieku, to jednak jesteśmy w stanie określić kilka podstawowych zasad wspólnych dla wszystkich stref geograficznych, w których badano długowieczność stulatków:- w żadnej ze stref podstawą diet nie jest żywność przetworzona. Jada się głównie produkty lokalne, świeże i nieprzetworzone- posiłki spożywa się razem, przy stole w towarzystwie rodziny, przyjaciół- na talerzu dominuje żywność sezonowa, niesztucznie hodowana poza sezonem- ludzie dogadzają sobie smakołykami tylko przy bardzo specjalnych okazjach, takich jak Boże Narodzenie, Wielkanoc, a nie każdego dnia po obiedzie, czy w weekendy.

Jeśli zdecydujemy się na zmiany w diecie, nie jest dobrym rozpoczynanie ich restrykcyjnie z dnia na dzień,

Racjonalna dieta – jako jeden z 4 filarów zdrowego życia, oparty jest na metodzie diet coachingu, czyli programie świadomego odżywania i stylu życia, którego twórca jest Urszula Mijakowska. Wyjątkowość programu polega na traktowaniu człowieka integralnie i indywidualnie z koncentracją na poznanie potrzeb ciała, uświadomieniu sobie swoich nawyków, zachowań i przekonań z jedzeniem.

Nauczanie się ocenienia własnej kondycji i rozpoznawania rozmaitych właściwości terapeutycznych pożywienia, jest niezwykle istotne w dążeniu do zdrowia i sprawności fizycznej i umysłowej. W odnalezieniu swojej własnej równowagi w żywieniu pomocne jest nie tylko poznanie swoich potrzeb i właściwości pożywienia, lecz także poznanie odpowiednich metod przygotowywania posiłków oraz wyćwiczenia umiejętności prawidłowego jedzenia. Można to osiągnąć poprzez unikanie przejadania się (zapełniamy żołądek w 80%), wybór pożywienia wysokiej jakości (co nie oznacza od razu większych wydatków), unikanie zbyt wielu połączeń pokarmowych oraz poznanie właściwości odżywczych spożywanych pokarmów.

Zintegrowane odżywianie wg Piramidy Paula Pitchforda mieści w sobie mądrość wschodu i zachodu wiedzy o żywieniu, jej podstawowym składnikiem w podróży w stronę dobrego odżywiania się , które staje się przynoszącym zdrowie codziennym nawykiem, jest ŚWIADOMOŚĆ. Niestety , tak już mamy, że nie ruszymy z miejsca jeśli najpierw nie poukładamy sobie wszystkiego w głowie, od której wszystko się zaczyna. Powszechne zapędy do szybkiego osiągania wymarzonej sylwetki, stosowania najrozmaitszych diet, z góry skazane są na niepowodzenie, jeśli nie przejdziemy najpierw przez proces osobistej transformacji ,a by odzyskać szacunek do samego siebie i osiągnąć przejrzystość umysłu, zanim uczynimy długotrwały postęp w zakresie zmiany sposobu żywienia.Dzięki stosowaniu praktyk rozwijających naszą świadomość, poprzez samokształcenie i zdobytą wiedzę, praktykowanie zdrowych nawyków, możemy osiągnąć harmonię emocjonalną i podstawę do zmożonego wysiłku, by zachować dyscypliną niezbędną do osiągnięcia długotrwałej zmiany w aspekcie naszego zdrowia i wyglądu.

I na zakończenie pozwolę posłużyć się słowami wspomnianego Paula Pitchforda, autora niesamowitej pozycji „Odżywianie dla zdrowia- tradycyjne wschodnie i nowoczesna wiedza o żywieniu” :„ Staraj się nie spieszyć; unikaj zmartwień i nadmiernej troski, kiedy zmieniasz coś tak istotnego dla twojego dobrego samopoczucia, jak twoja dieta. Wraz z powiększaniem się zakresu swojej wiedzy, wprowadzaj w życie zmiany, z którymi czujesz się najwygodniej. Pozwól, aby twój sposób odżywiania ewoluował w harmonijny, a dzięki temu uzdrawiający sposób. - Nie popędzaj rzeki !



Edyta Dawiskiba

coach zdrowia/mentor witalny






Żródła:

U.Mijakowska – Diet Coaching

dr R.Chatterjee – 4 Filary zdrowego życi a

P. Pitchford – Odżywianie dla Zdrowia

D. Buttener – Niebieskie Strefy – 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej

D. Reid – Tao Zdrowia

+ wiedza własna z zakresu szkoleń z dit coachingu, Vital Academy oraz własnego doświadczenia




21 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie