O czym mówię, kiedy mówię o Slow Joggingu.

Aktywność fizyczna, w której odnajdujemy równowagę i umiar, jest po prosu zdrowa dla naszego organizmu. Umiarkowane ćwiczenia mają za zadanie utrzymać stałe, równomierne krążenie płynów ustrojowych (krwi, limfy, hormonów itd.) oraz energii witalnej. Dzięki technice oddychania przez nos (metoda prof. Butejjki) i rytmicznemu potrząsaniu ciałem w kadencji 180 kroków na minutę „esencja” zaczyna płynąc bystro jak górski potok, ciało zestraja się z oddechem, a energii witalna dociera do wszystkich tkanek organizmu i wszystkich narządów.

Dlatego też Slow Jogging uznany jest za jedną z najefektywniejszych metod utrzymania organizmu w zdrowiu, dając duży komfort podczas treningu, zalecana jest każdemu, a dodatkowym atutem jest spędzanie czasu na powietrzu, w otoczeniu przyrody. Większość praktykujących tę aktywność fizyczną potwierdza, iż w trakcie regularnych treningów łatwo osiąga stan radości, lepszego samopoczucia, kondycji, a dodatkowo efektywnie spala się zbędne kalorie i tkankę tłuszczową . Jest to forma rekreacji bliska ideału, możliwa do wykonywania praktycznie wszędzie – od pokoju , poprzez drogę do pracy, po zaplanowany dłuższy trening. Doskonale się sprawdza w przygotowaniach do zawodów biegowych.

Metoda Slow Joggingu została stworzona i dokładnie przebadana przez japońskiego profesora Hiroakiego Tanakę, doktor nauk medycznych i dyrektora Instytutu Fizjologii Sportu Uniwersytetu Fukuoka w Japonii, poświęcił lata badań nad problematyką fizjologii treningu wysiłkowego i wytrzymałościowego oraz ćwiczeniom zalecanym do poprawienia funkcji układu krążenia. Prof. Tanaka, w swoim kraju, jest wręcz legendarną postacią. Dzięki Magdzie Jackowskiej, Polce na stałe mieszkającej w Japonii, Slow Jogging trafił również do Polski. Razem z prof. Tanaka wydali w naszym kraju publikacje pt.. „Slow Jogging . Japoński sposób na bieganie, zdrowie i życie” . Na rynku amerykańskim zaś ukazała się pozycja profesora pt.” Slow Jogging: Lose weight, stay healthy, and have fun with science -based, natural running”, w których dokładnie opisuje technikę biegania w rytmie NIKO NIKO.

W Polsce prof. Tanaka osobiście przeszkolił 21 instruktorów. Kontynuatorem propagowania i największym orędownikiem metody w naszym kraju jest Maciej Kozakiewicz prezes Stowarzyszenia Slow Jogging Polska, Master Mentor Witalny, przedsiębiorca społeczny, instruktor Slow Joggingu, autor Bestsellera „Slow Jogging. Japońska droga do witalności” 2019 oraz „ Slow life. Japoński sposób na życie w zdrowiu i długowieczności” 2020.

Podstawowe ruchy i technika w Slow Joggingu:

- świadome lądowanie na śródstopiu

- wyprostowane plecy i sylwetka

- podbródek lekko skierowany ku górze, wzrok na wysokości horyzontu

- unikanie silnego kopania w podłoże, oddech przez nos, podporządkowany naturze

- ramiona rozluźnione, naturalne ruchy łokcia

- kadencja kroków 180 na minutę

- indywidualne tempo niko niko, poniżej progu zmęczenia


Regularne uprawianie Slow Joggingu, min. 5 razy w tygodniu: zapewnia niezbędną dzienną dawkę ruchu (30 minut na dzień według WHO oraz naszego NFZ)poprawia wymiernie kondycje i ogólna sprawność ciała dotlenia komórki, redukuje stres, działa antydepresyjnie gwarantuje efektywne spalanie kalorii zmniejszając tkankę tłuszczową zmniejsza poziom złego cholesterolu i reguluje ciśnienie krwi niweluje prawdopodobieństwo kontuzji i przeciążeń

DODATKOWE KORZYŚCI ZDROWOTNE. Spadek wagi, walka z zespołem metabolicznym: wydatek energetyczny przy slow joggingu jest dwukrotnie wyższy, niż przy chodzie, ta zależność obwiązuje dla dowolnej prędkości biegu prowadzi do szczupłej, zgrabnej sylwetki

Zapobieganie i leczenie chorób cywilizacyjnych: wzrasta ilość naczyń włoskowatych, a naczynia krwionośne „młodnieją”. Ciśnienie krwi spada. Dobry cholesterol (HDL) wzrasta. Wykorzystywanie pracy dużych grup mięśniowych sprawia, że tlen i wartości odżywcze docierają w każdy zakątek organizmu, poziom cukru we krwi spada.

Zapobieganie zaburzeniom kognitywnym: ćwiczenia stanowią silny bodziec dla naszego mózgu, powodują wzrost liczby komórek mózgowych poprawiając zdolność podejmowania decyzji i pamięć stymuluje mózg i zapobiega zaburzeniom kognitywnym

Ponadto: wzrost mięśni , umocnienie stawów, zapobieganie syndromowi lokomocyjnemu poprawa kondycji psychicznej poprzez działanie odstresowywujące i uspokajające

Slow Jogging w tempie niko niko pobudza aktywację genów odpowiedzialnych za nasze zdrowie i przyczynia się do zapobiegania chorobom i poprawie kondycji zdrowotnej!

Na Slow Jogging znajdziesz czas wszędzie: ruszając po poranne zakupy , robiąc przerwę w biurze, truchtając po domu, w parku, w lesie, odreagowując po całym dniu. . Wymierny efekt uzyskujesz inwestując 30 minut dziennie. Dzięki truchtaniu w umiarkowanym tempie osiągasz szczupłą i zgrabną sylwetkę, oraz sprawne ciało.


Slow Jogging jest jednym z czterech filarów naszego zdrowia – UMIARKOWANY RUCH.

Ludzki organizm powstał w wyniku zaawansowanej ewolucji, jako skomplikowany mechanizm biologiczny, w którym wszystko łączy się ze wszystkim. Nic nie działa w naszym dziele samodzielnie i nie da się dbać zdrowie lub leczyć chorobę np. tylko mózgu, nie dbając o dietę, jelita, oddech itd. Nasze ciała- i pozostający z nimi w ścisłym związku umysły – odznaczają się niesłychaną złożonością. Często nawet jest tak, że objaw występujący w jednej części ciała może mieć źródło w innej np. ból głowy, mogą być spowodowane uciskiem w kręgosłupie, nieprawidłowa postawa, siedzącym trybem życia. Do swojego ciała trzeba podchodzić integralnie. Dobry stan zdrowia nie rodzi się w gabinetach, ale poza nimi – często najlepszym lekarstwem jest dla nas odpowiedni tryb i styl życia. Choroby przewlekłe, na których rozwój pracujemy latami, możemy opanować wprowadzając: drobne zmiany stylu życia, więcej odpoczynku i relaksu, dbałością o sen, dietę oraz umiarkowany, regularny ruch. Według dr Rangana Chatterjee z Wielkiej Brytanii, dzięki budowie trybu życia w oparciu o 4 filary RELAKS, DIETA, RUCH I SEN , możemy zwalczyć objawy cukrzycy stopnia 2, poradzić sobie z depresją, wyeliminować zespół jelita drażliwego, obniżyć ciśnienie krwi, złagodzić objawy menopauzy bez stosowania leków hormonalnych, pokonać bezsenność, zrzucić zbędne kilogramy pozbyć się migreny , a nawet doprowadzić do remisji chorób autoimmunologicznych – wszystko to bez uciekania do farmakologii.

Jako jeden z filarów zdrowia Slow Jogging faktycznie, nie zawaham się powiedzieć , że ratuje ludzi i profilaktycznie dba o nasze zdrowie. Mnie osobiście dodał skrzydeł! Uratował przed dwoma powolnymi zabójcami stresem i depresją. Odczuwam, iż całe życie miałam „pod górkę”. Nieustanna walka o przetrwanie z dwójką dzieci u boku. Przygniatał mnie nadmiar pracy, używek, obowiązków ponad możliwości. Do tego duża odpowiedzialność, codzienny stres, gonitwa, posiłki w pędzie, notoryczne niedosypianie. Wszystkie te okoliczności doprowadziły mnie i mój organizm do wycieńczenia. Przyszedł taki dzień – moje osobiste dno mentalne, kiedy dotarło do mnie, że jeszcze chwila, a padnę na twarz lub wyhoduję w sobie jakąś straszną chorobę. Wtedy zaczęłam otwierać się na zdrowie i holistyczne podejście. Z potrzebą zrobienia porządku w ciele, głowie i duszy, przyciągnęłam do siebie nowe możliwości, w których m.in. była niesamowita dla zdrowia, aktywność fizyczna – slow jogging. Teraz truchtam ścieżką ku długowieczności i witalności, pociągając za sobą innych. Jeśli również czujesz, że Twój organizm mówi dość torturom treningowym, wycieńczeniu, kontuzjom itp. skorzystaj z nowych ścieżek zdrowia i umiarkowanej aktywności. Wschodnie podejście do ćwiczeń fizycznych, jest zgoła odmienne od zachodniego. Na pewno spotkałeś się z popularnymi już w Polsce wschodnimi aktywnością, takimi jak : Hatha Jogą, czy Tai Chi, czy nawet ze sztukami walki. Wszystkie te aktywności rozluźniają, rozciągają i odprężają nasze ciała, natomiast zachodnie napinają je, kurczą i naprężają. Ćwiczenia wschodnie wykonuje się powoli i rytmicznie , łącząc z przepływem naturalnego oddechu w ciele, zachodnie szybko i nierówno. Dzięki uważnemu , umiarkowanemu ruchowi energia życiowa jest gromadzona i dlatego działa on odświeżająco, natomiast zachodnie dyscypliny sportowe np. biegi, podnoszenie ciężarów, czy gry zespołowe, poważnie uszczuplają zapas energii i wyczerpują organizm.

Wybór należy do Was, jednak pamiętajcie, że tak naprawdę MNIEJ znaczy WIĘCEJ. Slow Jogging może być dla Ciebie alternatywą do wycieńczających ćwiczeń, możesz uprawiać go w każdym wieku, możesz traktować jako trening uzupełniający do swojej dyscypliny sportu, wówczas pomoże Ci zbudować lepszą wydolność oddechową i wydajność organizmu.

„Doszedłem do wniosku, że niekiedy porażki są do pewnego stopnia nieuniknione. Nikt nie jest w stanie wygrywać przez cały czas. Po autostradzie nie da się jechać bez przerwy pasem szybkiego ruchu” Huraki Murakami, „O czym mówię, kiedy mówię bieganiu”


Literatura:H. Tanaka, M.Jackowska - „Slow Jogging- japoński sposób na bieganie , zdrowie i życie”M. Kozakiewicz - „Slow Jogging- japońska droga do witalności”O. Krajewska - „Holistyczne ścieżki zdrowia”M. Kozakiewicz - „Slow Life- japoński sposób na życie w zdrowiu i długowieczności”D. Reid - „Tao Zdowia”+materiały własne, notatki zgromadzone podczas kursów oraz doświadczenie treningowe w Slow Joggingu


Edyta Dawiskiba

mentor witalny, coach zdrowia,

instruktor Slow Joggingu


171 wyświetlenia0 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie